вторник, 25 август 2015 г.

Лесна пица с брашно от лимец

Много врява се вдигна дали наистина брашното от лимец, което използвах за тази пица е безглутеново или не. Предпочитам да вярвам на доставчика и на човека, който ми го препоръча. Лично аз не съм алергична към глутена, а стремежът ми да го огранича до минимум чисто и просто произлиза от стремежа ми да се храня по-леко, чисто и подходящо за мен.

Но безглутеново или не, въпросът е, че е качествено и пицата се получи невероятна. Е, малко я поизгорих - аз предпочитам да ги няма тези кафяви запечени корички, особено, когато става дума за моцарела. Важен е блатът обаче, а той беше изключителен!



ПРОДУКТИ ЗА БЛАТА:

1 1/2 чаши брашно от лимец (еднозърнест)
1 чаша кисело мляко
топла вода -около 1/2 чаша или по-малко
1 с.л. натрошено ленено семе
щипка сол
щипка сода бикарбонат

Замесете тесто от тези съставки. Водата може да е повече или по-малко, според самото брашно. Тъй като брашното беше ново за мен, реших първия път да не слагам нищо друго, за да видя как ще се държи. Получи се много хрупкав блат, който не се разпадна (както обикновено става с теста от безглутенови брашна).

Тук ме мързеше да правя кой знае каква плънка, затова използвах домашно направен съшия ден доматен сос с босилек и чесън  и около 100 гр моцарела. Поръсих с пресен босилек и магданоз от собствената ми "градинка" на балкона и първото узряло люто чушле (знам, че трябва да избягвам и чесъна и чушлетата, ама за цяла седмица това е първото чушле, а чесънът все пак е готвен в соса, така че всичко е ОК). Плънката може да е каквото ви харесва, но при толкова вкусен блат мисля, че многото разнообразие отгоре само ще развали вкуса.

Тук някой ще каже, че сигурно брашното не е безглутеново, но то ми беше дарено от човек, използващ това брашно и в същото време болен от болестта на Крон и алергичен към глутена. Доколкото знам, в лимеца има глутен, разбира се, - все пак е вид пшеница, - но той е много по-усвояем и не дразни стомаха. Лично мен по- ме интересува брашното да е пълнозърнесто, чисто и подходящо. Тъй като аз съм предимно Питта-доша, пшеницата е добро зърно за мен, но заради недоверието към т.нар. обикновени пълнозърнести брашна на пазара, предпочитам да използвам брашното от лимец.

Други подходящи зърнени и брашна от тях за Питта-доша са ечемиченото, овесеното, киноата, брашното от просо, в по-малка степен - от елда. Често комбинирам от тях, защото все пак всяко съдържа различни неща, които имат полза за здравето.

Ще продължавам да експериментирам с брашната - за да има повече избор за всеки вкус и претенции.

Няма коментари: